W Azji występuje wiele różnych wierzeń. Każda z nich różni
się subtelnie lub znacznie. Jednak możemy wyróżnić religie główne.
Hinduizm - śmierć nie jest kresem życia. Przyjęta jest tu
wiara w reinkarnację, czyli ponowne wcielanie się atmana (duszy). Nie musi to jednak
być wcielenie w człowieka a na przykład
w zwierzę albo boga.
Buddyzm, podobnie jak hinduizm, naucza o reinkarnacji,
jednak równocześnie odrzuca koncepcję niezmiennej duszy (anatman). Po śmierci
fizycznego ciała następuje rozpad człowieka na pięć składników, tzw. skandh –
forma materialna, uczucia, rozum, wola, świadomość. Jedynie karma danego
człowieka przeniesie się do przyszłego wcielenia. Zwolennicy koncepcji
czittamatra, przyjętej zarówno w buddyzmie tybetańskim jak i w zen, mają
jeszcze bardziej wysublimowaną teorię. Jednak najbardziej szczegółowe nauki o
procesie rozpadu związanym z umieraniem opisane są w teorii wadżrajany, a po
owym procesie następuje stan pośmiertny
bardo; więcej czytaj w: „Proces
umierania w teorii Wadżrajany”.
Po rozłączeniu z ciałem dusza ludzka (nefesz) zstępuje do
Szeolu – otchłani. Księgi Starego Testamentu zachowują ślady ewolucji wiary w
to, co dzieje się z człowiekiem po śmierci. Pierwotnie przebywanie duszy w
Szeolu rozumiano jako trwanie w stanie braku jakiejkolwiek aktywności, snu,
zapomnienia przez Boga. W okresie Niewoli babilońskiej stopniowo rodzi się
wiara w to, że Bóg ma władzę nad zmarłymi w Szeolu. Podkreślana przez judaizm
jedność duszy i ciała doprowadziła do powstania doktryny o zmartwychwstaniu
powszechnym podczas końca świata (nie przyjmowali tej doktryny Saduceusze).
W islamie śmierć jest przejściem z jednego życia do
drugiego. Podobnie jak w chrześcijaństwie, wierzy się, że tylko Bóg ma prawo
odebrać życie, ponieważ to On nam je dał. Islam nie uznaje eutanazji ani
samobójstwa z tego właśnie względu. Dlatego samobójca, choćby robił to rzekomo
w imię religii, nie tylko nie ma statusu męczennika, ale wręcz odstępcy od
wiary, jako że uzurpował przywilej należny tylko Bogu - decydowanie o życiu
własnym, a czasem innych ludzi, bezprawnie. To jest opinia akceptowana przez
część teologów prawa w islamie; zdania są podzielone wśród nich co do tego, czy
samobójca jest tylko grzesznikiem, czy bluźniercą, w zależności od motywów
działania, jednak większość uważa pierwszą opcję za słuszną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz